fredag 7. desember 2012

Hjemmelagde fløtekarameller


Hei på dere.


I går var jeg og samboeren i full sving på kjøkkenet. Karameller sto på planen. Jeg fant en oppskrift på nettet og 4dobblet den for å ha med på julemarked. 

Karamellene ble kjempe gode så jeg deler oppskriften med dere.

Til ett stekebrett med karamell trenger du:
200gram sukker
200gram smør
2dl tys sirup
2 ts vaniljesukker
4dl kremfløte

Hell alt i en kjele og små kok det i ca 45 minutter.
Rør ofte!
Karamellmassen kan se litt tvilsom ut til å begynne med, men tykner etter vært og lager en klissete lyd når den koker!
Karameller skal vel være 118grader når den er ferdig,
men jeg har ikke steike termometer, så da bruker man kaldt vann metoden.


Ta en dråpe karamell i vannet, kan du forme karamellen er den ferdig. 


Hell alt over på et stekebrett kledd med bakepapir. Sett det litt kjørlig eller la det stivne på benken det tar ca 1times tid. 

Bruk et pizzahjul og del opp karamellen på stekebrettet.

Pakk inn karamellene i plastfolie, bakepapir eller celloflan. 
Hvis du ikke gjør det så kommer karamellene til å klistre seg sammen.
Dette tar litt tid, men sånn er det med karameller, det tar litt tid!

Slik tenkte jeg å presentere karamellene på julemarked i MORGEN. åååååh GURI det er i morgen allerede. Jeg som har gnåla om dette markedet nå i gud veit hvor lenge!!
100gram karameller i hver pose.

Tusen takk til samboeren som har laget disse fine posene!

Ønsker alle ei flott helg. 

Inspirasjon fra Elin


2 kommentarer:

  1. disse kan jeg garantere blir solgt ut...har du nok?

    god helg!

    klem tone

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ble 12poser, Hyggelig med alt som blir borte!

      Slett